Spørgsmål:
Inde på værkstedet har de et væddemål (der er kage på højkant).

Det drejer sig om hvorvidt det er nødvendigt at bruge decideret marineolie til en vandscooter, altså om der er noget i det som gør det bedre i saltvand eller om man bare kan bruge almindelig to-takts olie.
Er der forskel på marineolie og marinefedt og de øvrige produkter vi har? Eller er det bare et andet navn for de samme ting?

Svar:
Simple spørgsmål har ikke altid så simple svar – men står der kage på højkant svarer jeg gerne 😊

Angående totaktsolie er der væsentlig forskel på den kvalitet man bruger til marinebrug og den som bruges på land.

En marinetotaktsmotor er som regel vandkølet hvorimod landbaserede som regel er luftkølede, hvilket giver væsentlige forskelle på cylindertemperatur og risiko for afsætninger.

Landbaserede totaktsmotorer pga. den højere temperatur har brug for bedre rensende egenskaber for olien, og de additiver som bidrager bedst til det, er også dem som kan være askedannende.

Askedannende additiver er bandlyst nærmest i en udenbordsmotor aht. driftssikkerhed. Det ville ikke være så rart at motoren gik i stå pga. afsætninger på tændrøret lige midt i havneindsejling under dårligt vejr.
På land er det som regel ikke noget problem at holde ind til siden for at løse problemet.

Med hensyn til forskel på marine- og ikke-marine produkter er svaret ikke lige til. Nogle gange kan der være væsentlige forskelle – andre gange kan der være tale om markedsføring af ’standard’-produkter, for at ’vejlede’ brugeren nemmere. Grundlæggende er det specifikationen på produktet som afgører, hvorvidt det er et særligt produkt til overvejende marinebrug. Et eksempel på det er specifikationen til marinetotaktsolie NNMA TCW-3.

Nogle produkter har ikke en speciel marinespecifikation som f.eks. smørefedt – her vælges at bruge begrebet ’marine’ af markedsføringsmæssige årsager selvom produktet ikke nødvendigvis er mere marineegnet end andre.

Håber svaret er tilfredsstillende – og kagen vil smage godt.

Skriv et svar