På opfordring følger en kort sammenligning mellem de to specifikationer JASO DL-1 og ACEA C1.

JASO og ACEA kan reelt ikke sammenlignes idet de vedrører krav fra to vidt forskellige klassifikationssystemer.
Hvor ACEA beskriver krav for europæisk fremstillede biler som forventes at færdes i Europa, omhandler JASO krav til motorolier der vedrører biler på det japanske marked.
I JASO DL-1 indgår bl.a. en Nissan og Mitsubishi motortest.
At JASO så er dukket op i Europa skyldtes, at nogle bestemte Mazda 5/6 modeller med dieselpartikelfilter kom på det europæiske marked i 2005 , hvor det oprindelige krav var JASO DL-1.
JASO DL-1, som udkom første gang i 2000 og med revision i 2005, er beregnet for brug i ‘light-duty’ diesel firtaktsmotorer i personbiler og varevogne, og er specielt udviklet til motorer som er forsynet med efterhandlingsudstyr som dieselpartikelfilter og katalysator.
Sammenkoblingen mellem JASO DL-1 og ACEA C1 skyldes, at Mazda foreskriver ACEA C1, hvor JASO DL-1 ikke er tilgængeligt, da begge kategorier definerer et lavt askeindhold.
Nedenstående skema viser en sammenligning af kemiske og fysiske krav mellem JASO DL-1 og ACEA C-klasser.


Heraf fremgår, at JASO DL-1’s krav om max. 0,6 askeindhold i 2005 i ACEA systemet alene kunne opfyldes af ACEA C1.
Sidenhen er i 2007 kommet ACEA C4, som også opfylder askekravet.
Det lave askeindhold for JASO DL-1 har medført, at Mazda 5/6 er blevet monteret et minimal størrelse partikelfilter, hvor levetiden vil blive væsentligt forkortet, hvis anvendes en motorolie med middelhøjt askeindhold som defineret i ACEA C2 og C3.
Det skal dog bemærkes, at askeindholdet i ACEA C2 og C3 er max. grænser, som for enkelte produkter på markedet typisk kan være lavere, hvorfor de også kan opfylde JASO DL-1.
mvh

4 kommentarer til JASO DL-1 vs ACEA C1 (krav om lavt askeindhold)

  1. Sonny siger:

    Hej
    Hvad er forskellen på ACEA c1-04 og c1-08 specifikationen?

    Kan begge bruges hvis der blot er opgivet at der skal bruges c1/Jaso-DL1?

    Kan c4 bruges i stedet for en olie med c1?- jeg kan se på dit skema at er forskel på fosforindholdet i de to olier, hvad betydning har det?

  2. Migy siger:

    Hej Sonny,
    For det første bruges årstallet kun af olieproducenterne. Det er lidt en misforståelse når årstallet bruges i forbindelse med markedsføring.
    Forskellen på ACEA 04 & 08 er primært at man har stillet større krav til oliens håndtering af slamdannelse. Ligeledes er der øget i kravet til brændstoføkonomi og oliens evne til at holde motoren ren. Specifikt med ACEA C1 var kravet til brændstofbesparelse i ACEA 04 >=2.5%. I ACEA 08 er kravet >=3.0%.
    Når der i en instruktionbog henvises til ACEA C1 har det ingen betydning om det er 04 eller 08. Da kravene bliver skærpet hver gang ACEA opgraderer deres specifikationer kan vi måske i fremtiden se, at bil producenterne også vil henvise til en ACEA årgang (eks. 04 eller 08).
    Hvis det kun var askeindholdet man kiggede på var der ingen problemer med at anvende ACEA C4 istedet for C1 men det er ikke den eneste parameter. Den største forskel er det man kalder HTHS som er et udtryk for hvor tynd olien er når den er rigtig varm. Dette har indflydelse på brændstoføkonomien. C1 olier har lavere HTHS end C4 olier, hvilket betyder at C1 olier giver mere brændstofbasparelse. Ikke alle motorer kan håndtere at kører på olier med lavt HTHS, så derfor skal man passe meget på. En motor vil ikke tage skade af, at der bruges en C4 olie, hvor der kræves en C1 olien men omvendt kan der være en risiko for øget slitage.
    Fosfor har negativ indvirkning på katalysator og diselpartikelfilter, så lavere fosfor indhold er bedre for efterbehandlingssystemet.
    Når alt dette er sagt skal man altid henholde sig til hvad den enkelte bilproducent kræver…!

  3. Lasse siger:

    Så er det korrekt forstået, at man godt kan anvende en C1 olie ift. askeindholdet hvor der ellers står JASO DL-1.?

    Har en Mazda 6 2.2 diesel og vil gerne selv skifte bare olie for hver 10.000 km og så service på værksted for hver 20.000 km.
    Hos Mazda ville de ikke påfylde Castrol 0w-30 C1 olie da de mente askeindholdet var for højt.
    Men det kan jeg jo så se her, at det burde jo ikke være noget problem.
    Mvh Lasse

  4. julegaard siger:

    Så nemt er det desværre ikke.
    Det er Mazda som i sin tid ved introduktion af Mazda 6 (motorkode GH) til det europæiske marked foreskrev at anvende ACEA C1 i stedet den foreskrevne JASO DL-1 der ikke så nemt er at findes i Europa.
    Sidenhen har Mazda trukket deres eget ACEA C1-produkt (Mazda Genuine Dexelia Oil DPF) fra markedet og i stedet anbefalet Mazda Original Oil Ultra DPF eller et ACEA C2 produkt, hvis man ikke har et Mazda produkt.
    I praksis kan du anvende enhver low-SAPS motorolie der møder ACEA C2, C3 eller C4.
    mvh

Skriv et svar

Kan du regne det ud er du sikkert ikke en robot. Desværre nødvendigt for at undgå spam *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.