Spørgsmål:
“Jeg har en Ford Focus med den berømte motor 🙂 Jeg undrer mig over at Ford og Citroen specificerer forskellige olier, Ford en ACEA A1/A5 og Citroen en C2. Kan jeg bruge en C2 på min focus som fylder mindre aske i mit DPF, samt hvilke konsekvenser giver dette?”

Svar:
Det er altid til undring når den samme motor foreskrives forskellige oliekvaliteter afhængig af bilmærket den er anvendt i. Det kan vel kun tillægges, at de forskellige fabrikanter har forskellige filosofier til, hvordan det samme problem skal løses.

Til den samme motorkonstruktion 1.6 TDCi/HDi foreskriver Ford og Peugeot/Citroën henholdvis normen Ford M2C913-B/C SAE 5W-30 og PSA B71 2290 SAE 5W-30.
Mazda foreskriver ACEA A3/B4 SAE 5W-30 og Volvo foreskriver ACEA A5/B5-08 SAE 5W-30.

Grundlæggende kan det siges, at for at smøre motoren kan enhver moderne SAE 5W-30 motorolie anvendes, men for alle eventuelles skyld også at tage hensyn til dieselpartikelfilteret (DPF) bør olien som minimum opfylde ACEA C1, C2, C3 eller C4.

Ud over at smøre motoren kan der være hensyn til udstødnings efterbehandlings-udstyret som dieselpartikelfilteret (DPF), og de forskellige fabrikanters anvisninger viser, at de har løst det på forskellige vis, for vi må antage at alle har monteret DPF for at opfylde gældende renhedskrav.

Afhængig af olieforbrug, størrelse og placering kan partikelfilteret være mere eller mindre udsat for motorolierester som kan blokere filteret. Partikelfilteret er ikke en del af motorkonstruktionen, men en del af udstødssystemet, og jo mindre og tættere placeret partikelfilteret er på motoren jo større er risikoen for tilstopning. Driftsforhold og rensecyklus har også betydning for partikelfiltrets levetid.

mvh

PS: Mon der står ACEA A1/A5 i instruktionsbogen til Ford, da der er tale om benzinmotorkrav – der burde rettelige stå A1/B1 eller A5/B5 da B-klassen dækker dieselmotorkrav