Spørgsmål:
Jeg er på udkig efter en god motorolie til min motorcykel og mener, at det ikke er godt at bruge en type til biler samt at den ikke må være "for god" på grund af kobling i oliebad. Foreskrifterne siger max. API SG, men ser at der ofte står API SL på etiketten og så bliver jeg  betænkelig.

Svar:
Kort fortalt er det amerikanske API system en klassifikation af motorolie, hvor der bl.a. beskrives forskellige motor- og olietest.

Kendingsbogstavet ”S” er for benzinmotorer og kendingsbogstavet ”C” er for dieselmotorer.
Det efterfølgende bogstav angiver kvalitetsniveauet, og jo længere frem i alfabetet jo højere er kvaliteten.
Det højeste API niveau for benzinmotorer er i dag API SM som blev frigivet i 2005.
Det ligger i API systemet, at det er bagud dækkende, hvilket vil sige at API SM også dækker kravene i API SL – API SJ – API SH …, og at API SL dækker kravene i API SJ – API SH – API SG … osv.
(API SI og API SK er udeladt af systemet pga. uheldige bogstavkombinationer, som kan forveksles med andre specifikationer indenfor oliebranchen)

I API systemet er alene beskrevet krav til beskyttelse af motoren mod slid og afsætninger og oliens holdbarhed. Øvrige krav som bl.a. brændstoføkonomi og specifikke hensyn til f.eks. koblinger i motorcykler skal man finde i andre specifikationssystemer.

I udviklingen af motorolie til personbiler er især medtaget kravet om forbedret brændstoføkonomi, og for at kunne opfylde disse anvendes særlige friktionsnedsættende additiver, som man har konstateret kan have en uheldig indvirkning på koblinger i motorcykler. De friktionsnedsættende additiver kan bevirke, at koblingen skrider og derved ikke virker efter hensigten, og i værste fald slides for hurtigt op.

Dette er grunden til at der skelnes mellem motorolier til personbiler og motorcykler, og for at kunne vurdere hvilke motorolier som er velegnede til motorcykler med oliebadskoblinger har den japanske pendant til API – JASO – defineret et system.

Kort fortalt skelnes mellem JASO MA – uden friktionsnedsættende additiver – og JASO MB – med friktionsnedsættende additiver, og fremgår det af etiketten at produktet opfylder JASO MA er det et korrekt valg til motorcykler med kobling i oliebad.

At olien opfylder API SL, selvom kravet kun er API SG, er kun en fordel da det giver bedre beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.

Med venlig hilsen

Tags: , ,

Skriv et svar

Kan du regne det ud er du sikkert ikke en robot. Desværre nødvendigt for at undgå spam *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.