Den hellige gral for motorkonstruktører er lavere brændstofforbrug, og enhver sten bliver vendt.

SAE International har den 20. januar 2015 udgivet en ny udgave af J300 Engine Oil Viscosity Classification, hvor introduceres to nye viskositetsgrader: SAE 8 og SAE 12.

I forrige udgave af J300 udgivet april 2013 blev også introduceret en ny viskositetsgrad: SAE 16.

Fordelen ved at etablere disse 3 nye viskositetsgrader er at danne rammer for formulering af motorolier med lavere HTHS1 som motorkonstruktørerne kan boltre sig med i den fortsatte jagt på den hellige gral.

Selvom SAE 16 blev introduceret i starten af 2013 er endnu ikke her to år efter dukket motorolier eller bilmodeller op på markedet som angiver denne grad. Det kan nok også forventes at angivelse af SAE 8 eller SAE 12 ikke vil dukke op foreløbigt, da det tager tid for nye konstruktioner at blive udviklet og sat i produktion.

Arbejdsgruppen som står bag ændringerne af J300 har reageret på ønske fra den japanske bilfabrikant Honda om definition af nye SAE grader. Både de to nyeste: SAE 8 og SAE 12 og den forrige nye grad: SAE 16.

Honda har i mange år haft succes med i Japan at smøre ultra-brændstofoptimale bilmodeller med en særligt udviklet Honda-godkendt motorolie som havde SAE 8 egenskaber. Dette har givet Honda incitament til at bede SAE om at introducere nye SAE grader for at gøre dem tilgængelige i hele verden. Allerede i 2011 præsenterede Honda disse resultater for offentligheden og opfordrede dengang bilbranchen, additiv- og olieselskaber til at bidrage med udviklingen af olier med ultratynde viskositetsegenskaber.

Honda har givet udtryk for, at SAE 8 vil vokse i Japan og måske i Kina, mens man i resten af verden vil fokusere på SAE 0W-16 viskositetsgrader, og med udgivelse af en ny udgave af J300 er forudsætningerne på plads.2

SAE J300 viskositetstabel, januar 2015

SAE
Viscosity
Grade
Low-Temperature (°C)
Cranking
Viscosity, mPa.s
Max
Low-Temperature (°C)
Pumping
Viscosity, mPa.s
Max
Low-Shear-Rate
Kinematic
Viscosity
at 100 °C
Min / Max
High-Shear-Rate
Viscosity (mPa.s)
at 150 °C
Min
0W6200 at -3560 000 at -403.8 / --
5W6600 at -3060 000 at -353.8 / --
10W7000 at -2560 000 at -304.1 / --
15W7000 at -2060 000 at -255.6 / --
20W9500 at -1560 000 at -205.6 / --
25W13000 at -1060 000 at -159.3 / --
8--4.0 / 1.7
12--5.0 / 2.0
16--6.1 / 2.3
20--6.9 / 2.6
30--9.3 / 2.9
40--12.5 / 3.5
(0W-40,
5W-40,
10W-40
grades)
40--12.5 / 3.7
(15W-40,
20W-40,
25W-40
grades)
50--16.3 / 3.7
60--21.9 / 3.7
This revision continues the process of extending the SAE Engine Oil Viscosity Classification system to lower high-temperature high-shear-rate (HTHS) viscosities by adding two new high-temperature viscosity grades – SAE 12 and SAE 8 – to SAE J300 with minimum HTHS viscosities of 2.0 and 1.7 mPas respectively. The benefit of establishing new viscosity grades is to provide a framework for formulating lower HTHS engine oils in support of the ongoing quest of Original Equipment Manufacturers (OEMs) to improve fuel economy.
((Kilde: http://standards.sae.org/j300_201501/))

En historisk udvikling af SAE viskositet som har sin oprindelse i 1911 er beskrevet her.


  1. High-Temperature High-Share viskositet 

  2. Kilde: Lube Report: February 18, 2015 Volume 15 Issue 7 

Skriv et svar