Det europæiske motorolie klassifikationsystem ACEA er for menigmand (og for fagfolk ofte også) ligeså svært at forstå som det er at udtale.

ACEA er et akronym for Association des Constructeurs Européens d’Automobiles, og det står altså for “sammenslutningen af europæiske bilkonstruktører”. Den engelske benævnelse “European Automobile Manufacturers Association” giver ikke helt den samme akronym (EAMA).

Går man listen af medlemmer igennem, som kan findes på www.ACEA.be, vil man kunne se, at den omfatter flere bilmærker, der almindeligvis betragtes som værende amerikanske eller asiatiske. Forklaringen er, at så snart en bilproducent har etableret sig med produktion i EU kan det blive medlem, og derved være en del af den økonomiske interessegruppe som ACEA grundlæggende er.

En af ACEA’s funktioner er at etablere en fælles forståelse for, hvilken kvalitet på motorolie som minimalt er nødvendig for at bilfabrikanterne kan opfylde de stadig stigende krav til f.eks. brændstoføkonomi, emission og driftssikkerhed. Til brug her for opdaterer og udgiver ACEA regelmæssigt en specifikationsvejledning kaldet “ACEA EUROPEAN OIL SEQUENCES”, hvor 2007 udgaven kan findes her.

Anden publikation af interesse for bilinteresserede kan nævnes “Worldwide Fuel Charter” som beskriver bilproducenternes krav, forventninger og ønsker til brændstoffer tilgængeligt på markedet.

ACEA oliesekvenser
ACEA’s oliesekvens dokumentation er udarbejdet af teknikere for teknikere, hvorfor det som sagt er svært for menigmand at forstå, hvad der menes og ligger til grund for de enkelte benævnelser eller nomenklaturer.

Et væsentligt udgangspunkt i klassifikationsystemet eller oliesekvenser som ACEA har valgt at kalde det er, at de forskellige motorkonstruktioner stiller forskellige krav til motorolien, og for at skelne herimellem er valgt forskellige kendingsbogstaver til brug i nomenklaturen for ACEA motorolie klassifikationer:

A – Benzinmotorer
B – Lette dieselmotorer (for person- og varebiler)
E – Tunge dieselmotorer (for lastbiler/busser og traktor/entreprenørmaskiner)

I 2004 blev klasse A og B lagt sammen samtidig med, at der blev introduceret en ny klasse C, der var tilsigtet motorolier som gav bedre beskyttelse af efterbehandlingsudstyret i udstødningssystemet. Herefter var der disse klasser:

A/B – Benzin- og lette dieselmotorer
C –  Benzin- og lette dieselmotorer med efterbehandlingsudstyr
E – Tunge dieselmotorer

og indenfor hver af disse klasser er igen fastlagt kategorier, som hver især afspejler forskellige præstationskrav:

A/B – Benzin- og lette dieselmotorer
• A1/B1
• A3/B3
• A3/B4
• A5/B5

C –  Benzin- og lette dieselmotorer med efterbehandlingsudstyr
• C1
• C2
• C3
• C4

E – Tunge dieselmotorer
• E2
• E4
• E6
• E7

ACEA forbrugersprog
I ACEA’s dokumentation er beskrevet de forskellige kategorier i et “forbrugersprog”, men sagen er, at disse tekster ikke umiddelbart er forståelige for en forbruger, da der indgår begreber som ikke kan forventes at være almen viden, heller ikke for bil- og motorkyndige personer.

Så lad os i første omgang holde os til, hvilke forudsætninger ACEA ligger til grund for de fastlagte kategorier.

Først og fremmest understreger ACEA, at det er bilfabrikanten, som fastlægger hvilken kategori som de ønsker at benyttet sig af, og at der også er mulighed for at den enkelte bilfabrikant kan komme med tillægskrav som er ud over dem, der er fastlagt af ACEA. Det gør de fleste bilfabrikanter faktisk også i dag, hvilket gør det endnu sværere at vælge produkt.

Yderligere fremhæver ACEA, at det er den enkelte producent af motorolier som er ansvarlig for, at de angivne ACEA benævnelser på markedsførte produkter overholder minimumskravene efter bestemte regler.

Altså påtager ACEA sig ikke noget ansvar, hvis der skulle opstå skader.

Som privatforbruger vil det sige, at hvis man har rådført sig med sin bils instruktionsbog og har valgt en motorolie, som har anført samme ACEA benævnelser, så kan det være med forventet sikkerhed om, at det er det rigtige produkt som påfyldes motoren, og at driftssikkerheden vil være som forventet.

Men hvad gør man så som forbruger, hvis det umiddelbart ikke  kan lade sig gøre at få fat i et produkt med den anviste ACEA nomenklatur. Her ville de fleste nok sætte deres lid til autoværkstedet, men de er faktisk også i samme situation med ikke at vide hvilke alternativer som eventuelt findes pga. kompleksiteten i ACEA oliesekvenserne, hvorfor det til sidst ender hos smøreolieteknikerne, som må rede trådene ud.

Beskrivelse af de forskellige præstationskrav i ACEA oliesekvenserne
… fortsættelse følger

Tags: , ,

4 kommentarer til ACEA Motorolie Klassifikation

  1. Niels siger:

    Hvad står numrene så for?
    Er 1 bedre end 4 eller omvendt?

  2. julegaard siger:

    Numrene 1 – 2 – 3 – 4 refererer til hver sin klasse og har ikke nogen numerisk værdi. Dvs. at 2 er IKKE bedre end 1 osv eller omvendt.
    Det er noget upraktisk at ACEA har defineret det på den måde, men sådan er det nu engang blevet.
    Årsagen er, at de enkelte bilfabrikanter ikke kan blive enige om hvad der er “sandheden” når det drejer sig om smøring af en motor.
    Nogle fabrikanter prioriterer brændstoføkonomi (f.eks. Ford) og giver decorte på slidbeskyttelse, mens andre prioriterer holdbarhed og derved mindre brændstoføkonomi.
    Hver klasse har sine egne krav, hvoraf nogle kan være overlappende.

  3. Martin siger:

    Hvis man har en bil (Volvo S40, 1,6D – 2007), hvor der foreskrives:

    Viscositet: 5w-30
    Kvalitet: Ford WSS-M2C-913B eller A5/B5 under “ugunstige” kørselsforhold.

    Giver man så afkald på andet end brændstoføkonomi ved at vælge en olie med spec: 5W-40, A3/B3/B4, C3?

    Vil denne olie potentielt give bedre holdbarhed for motoren, du skriver jo ovenfor at Ford prioriterer brændstoføkonomi på bekostning af holdbarhed?

    Hvor stor betydning for levetiden af katalysator og partikelfilter har specifikation C3 frem for C4, og hvor ligger nævnte ford specifikation henne i forhold til C3/C4?

    Kan det betale sig at ofre en dyrere 0W-30 A5/B5 (Castrol SLX Professional for Volvo cars, som nok er mere ment til de 5 cyl. udgaver)?

    Olieskiftintervallet foreskrives til 20.000 km / 1 år.

    Jeg ved godt, at man principielt bare skal holde sig strengt til anbefalede specs aht. garanti. Men garantien er udløbet og “kulance” eksisterer vist alligevel i praksis ikke mere.

    Hvilken oliekvalitet ville du vælge i dette tilfælde?
    Kørselsmønstret er 120 km motorvej hver dag, stort set ingen bykørsel.

    Med venlig hilsen

  4. julegaard siger:

    Hej Martin,

    Tak for dit spørgsmål eller snarere række af spørgsmål, men desværre er de for vidtrækkende til at jeg kan afse tid til at besvare dem her.

    Min anbefaling er, at du tager kontakt til din olieleverandør for at få deres kommenterer.

    Mvh
    Julegaard

Skriv et svar

Kan du regne det ud er du sikkert ikke en robot. Desværre nødvendigt for at undgå spam *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.