Spørgsmål:
Kan en “oliekvalitet” som opfylder følgende specifikationer:
ACEA A3/B4, ACEA C3, VW 504.00
erstatte en olie som:
ACEA A1/B1, ACEA A5/B5.
Det drejer sig om STATOIL LAZERWAY LL 5W-30 som skal erstatte STATOIL LAZERWAY F 5W-30.
Har selvfølgelig spurgt hos STATOIL med de siger bare JA fordi LL5W-30
er noget dyrere og tror derfor også at den er bedre. Må jeg høre din mening?
Svar:
Der mangler detaljer som hvilken bil model og årgang olien skal bruges til, og om det er en diesel eller benzin, for at afgøre hvilket produkt der vil være bedst.
De omtalte produkter er udviklet efter to forskellige bilfabrikanters krav, og har derfor hver deres særkende.
Statoil Lazerway LL 5W–30 er fremstillet efter krav fra Volkswagen, hvor Statoil Lazerway F 5W–30 er fremstillet efter krav fra Ford. Det fremgår af de respektive datablade ved specifikationerne henholdsvis VW 504.00/507.00 og Ford WWS–M2C913-A/B/C.
VW og Ford har forskellig tilgang til krav på motorolie, og derved kan ikke generaliseres om hvilket produkt som er bedre.
Der er dog den udbredte holdning i branchen, at VW har defineret de skrappeste krav til en personvognsmotorolie, og i den forstand kan Statoil Lazerway LL 5W–30 siges at være bedre end Statoil Lazerway F 5W–30.
Forskelle i krav kan visualiseres ved dette diagram.
Kendetegnende ved Fords tilgang til motorolie er, at brændstoføkonomien skal være høj, og derved går på kompromis med de øvrige egenskaber som slidbeskyttelse, stempelbelægning, olieiltning og forenelighed med partikelfilter, hvilket VW prioriterer højere.
Håber dette dækker dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
[…] John, Der findes ikke noget endegyldigt svar på dit spørgsmål, men jeg har tidligere skrevet om ‘Hvilken motorolie er bedst’, som måske kan være en hjælp til at forstå noget om forskelle på […]
Hej.
Jeg har købt en ny Hyundai i20, 1.25, hvor der i manualen – under olie – bl.a. står: 5W-30 ACEA A3 eller bedre.
Så er det blot jeg spørger: Hvad er “bedre”? Er fx C3 bedre end A3 her?
Det oliemarked er godt nok en jungle for uindviede. 🙂
Afgrænset set indenfor ACEA systemet findes til benzinmotorer ikke noget bedre end ACEA A3.
ACEA C3 kan anvendes i stedet for ACEA A3 da de grundlæggende krav stort set er ens med den forskel, at ACEA C3 primært er bygget til diesel med partikelfilter.
ACEA C3 vil generelt være dyrere da det kræver særlige baseolier og additiver for at opfylde kravene.
Hyundai gør den fejl at foreskrive ACEA A3 alene, idet den specifikation principielt ikke eksisterer, idet ACEA foreskriver at benzinkrav (A) og dieselkrav (B) er bygget sammen. Det hedder enten ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4, hvor den sidste kvalitet er den højeste og kan bruges i stedet for.
Kan kun give dig ret i, at det er en jungle, og ACEA gør det på ingen måde nemmere.
mvh
Hej Julegaard,
Mange tak for dit svar og forsøg på at gøre et meget komplekst emne mere spiseligt for folk som mig. 🙂
Nu ved jeg da, at jeg vil gå efter ACEA A3/B4 – mange tak.