Spørgsmål:
Det er blevet en videnskab for de fleste, hvilken olie man skal bruge til sin bil og må derfor tro på autoværkstedets anbefalinger. Men det kan blive en dyr oplevelse, når mekanikeren spørger om der skal hældes en god – eller rigtig god – olie på motoren.
De fleste ”hopper” nok på den sidste anbefaling i den tro, at det er bedst for motoren med hensyn til slidtage og brændstoføkonomi. Men det kan også være, at mekanikeren tjener mest på – ”En rigtig god olie” !!
På mit værksted påstår mekanikeren, at den olie han påfylder min Ford Focus 1,6 benzin fra 2007 – som er en: Statoil LAZERWAY LL 5W-30, er det bedste valg. Den anbefales til VW som har de skrappeste krav til oliekvalitet – siger han!
Når jeg læser lidt på div. produktbeskrivelser så anbefaler Ford, at min bil skal have et produkt som opfylder nogle krav som hedder: ACEA A1/B1, ACEA A5/B5. På den olie mekaniker påfylder står der: ACEA A3/B4 ACEA C3. Det er begge 5W-30 fuldsyntetisk, men i STATOILs analyse er egenskaberne lidt forskellige? Skal man som udgangspunkt tro, at jo dyrere en olie man køber, jo bedre er din motor beskyttet mod slidtage, koksaflejringer og andre ”dårligdomme”?
Mvh. John

Svar:
Hej John,
Der findes ikke noget endegyldigt svar på dit spørgsmål, men jeg har tidligere skrevet om ‘Hvilken motorolie er bedst’, som måske kan være en hjælp til at forstå noget om forskelle på motoroliekvaliteter.

Ud fra spørgsmålet kan jeg udlede, at du får serviceret din bil på et frit værksted. Hvis du havde fået bilen serviceret på et autoriseret Ford værksted ville du ikke være blevet spurgt, og bilen ville automatisk  være blevet påfyldt en motorolie som opfyldte Fords krav. Det gør det nemt for mekanikeren på det autoriserede værksted, hvorimod mekanikeren på det frie værksted står i den situation, at enten vælge for kunden eller tilbyde flere valgmuligheder. Hvis det frie værksted skulle tilbyde motorolie efter de enkelte mærkers specifikke krav, ville det betyde, at de skulle have rigtig mange kvaliteter stående, hvilket er upraktisk og giver større risiko for fejlfyldning. Derfor vælger mange frie værksteder at gå efter få produkter som dækker bredest, og det kan betyde, at prisen bliver noget dyrere uden at det nødvendigvis er berettiget. Men det er en af betingelserne ved at anvende et frit værksted.

Et kan du dog være sikker på, at det ikke er pga. motoroliekvaliteten af din motor får ‘dårligdomme’. Dertil er de generelle motoroliekvaliteter i Danmark for høje set i forhold til andre steder i verden.

Med venlig hilsen

PS: Jeg har samme oplevelse når jeg står nede hos Flügger og skal vælge maling 🙂

2 kommentarer til Valg af motoroliekvalitet

  1. John M. Nielsen siger:

    Hej Søren

    Tak for dit svar.
    Som jeg læser din konklusion, er det spild af penge, når jeg fylder ”en rigtig god olie” på min bil.
    Hvis man får serviceret sin bil på et autoriseret værksted, betaler man over 200 kr./literen for olien, og dertil kommer div. omkostninger til miljø mv.
    Som om dette ikke er nok, bliver der også påfyldt noget Bell Add. servicerens som – ifølge værkstedet er ”nødvendigt” for at fjerne koksaflejringer mv. i motoren!
    Er det også spild af penge – eller kan 100 ml. i en tank benzin udrette disse mirakler?

    Når jeg kikker på det Spider Diagrams du henviser til i en anden artikel, hvor du sammenligner to olietyper, vil jeg gerne spørge til, hvordan jeg skal forstå dette diagram.

    Når det gule felt i diagrammet (”Fordolien”) går ud over det blå felt (VW 507.00) i det felt som hedder: oxidative thickening og i fuel economy – er det så her, at ”Fordolien” er bedre end det
    sammenligne produkt – og omvendt?

    Mvh. John M. Nielsen

  2. julegaard siger:

    Til det vil jeg svare med en af mine yndlingsordsprog:
    “Ærgelsen over dårlig kvalitet huskes længere end glæden over en lav pris”
    Med selv en lille mængde servicerens er det muligt at rense op i en motor, da det er en koncentration af de additiver som findes i forvejen i brændstoffet, men det er efter min mening først noget som bør bruges når det er nødvendigt, og ikke som en rutinemæssig behandling. Det er allerhøjst 10% af bilparken som kan løbe ind i problemer, hvor tilsætning vil gavne fuldt ud.
    Du har ret i din tolkning af spindelvæv diagrammet.
    mvh.

Skriv et svar