Spørgsmål
Kan moderne motorolier anvendes til veteranbiler og -motorcykler?

Svar
Det er et godt spørgsmål!

Sådan svarer man altid, når der ikke umiddelbart er et svar.
Der er flere forhold, som gør sig gældende, når der er tale om anbefaling af motorolie til veterankøretøjer. Nedenfor er nævnt de forhold, som man skal overveje:

• Hvilken viskositet kan anvendes?
For en veteranmotor har den oprindelige anbefaling oftest været SAE 10 om vinteren og SAE 30 om sommeren. Der er almindeligvis ikke noget i vejen for at bruge en multigrade olie som SAE 15W-40 eller andre grader, så længe motoren er konstrueret med et tryksmøresystem. Undtagelser herfor er bl.a. Nimbus, som har et noget anderledes smøresystem, og hvor det i praksis har vist sig, at man skal holde sig til SAE 30 om sommeren og SAE 20 om vinteren.

• Hvilken baseolie kan anvendes?
De første baseolier, som har været anvendt til motorolier, har enten været naftenske eller paraffinske mineralske olier. Naftenske olier har en fordel af, at have en bedre naturlig evne til at holde urenheder opslæmmet, hvorfor de har været meget udbredte før additivteknologien udviklede sig. I dag kan motorolie været baseret på paraffinsk – hydrokrakket – syntetisk olie eller blandinger heraf. Forbehold for brug af mere moderne baseolier (hydrokrakket – syntetisk) er deres påvirkning af pakningsmateriale. Såfremt der anvendes originale reservedele/materialer anbefales det, at holde sig til en ren mineralsk motorolie, idet moderne baseolier kan have en uheldig virkning på ældre typer af pakningsmaterialer.

• Hvilken kvalitetsniveau kan anvendes?
Almindeligvis er kvalitetsniveau ikke så afgørende da det relativt høje niveau, som findes i moderne olier, normalt har en gavnlig effekt på at holde motoren ren og nedsætte slidtage. Der findes undtagelser, hvor konstruktionen er lavet sådan, at motorolien ikke må være for selvrensende, idet afsætninger medvirker til at holde systemet tæt. Det laveste kvalitetsniveau, som umiddelbart laves i dag, er API CC/SE.

Hvis der skal gives en generel anbefaling på en motorolie med den største fællesnævner vil det være at kigge efter en SAE 30 eller SAE 15W-40 motorolie med så lav API klassifikation som muligt, og hvor beskæmmende det så end må være er der mange olieselskaber som har en sådan kvalitet, og hvor de kalder den “Plæneklipperolie” – “Værkstedsolie” eller lignende. 

Mvh

Tags: ,

8 kommentarer til Moderne motorolier til veteraner

  1. finn siger:

    Hejsa, har en gammel Austin seven fra 1935 har nogle problemer med at finde den helt rigtige motorolie til den, har prøvet Castrol Classic XL SAE 20w-50 men den ryger meget med denne, er der en bedre olie til den ??
    MVH. Finn

  2. julegaard siger:

    Hej Finn,
    SAE 20W-50 ligger i overkanten af hvad jeg ville bruge på en ældre bil.
    Den viskositet er bedst egnet til Morris Mini pga. den sammenbyggede gearkasse eller til biler med meget højt olieforbrug.
    Min gamle Xantia havde et forbrug på over 1 liter pr. 1.000 km. ved brug af 10W-40, så der brugte jeg en SAE 10W-50, og det kunne holde forbruget nede.
    Ellers kan for høj viskositet også føre til for stort olieforbrug og derved, at det ryger ud af udstødningen. Det er måske årsagen i dit tilfælde.
    I dit tilfælde vil jeg bruge en gængs 15W-40 olie, som du kan finde på enhver servicestation.
    mvh
    Søren

  3. Per Lykke Jacobsen siger:

    Jeg har en gl Nimbus. Den skal helst køre med en mineralsk olie SAE 30 om sommerene. Men hvordan finder jeg en sådan olie? Når jeg står i butikken (en servicestation) står der en masse olier på hylderne, men ingen jeg synes svarer til den jeg skal bruge. Jeg forstår simpelthen ikke det, der står på de forskellige mærker. Så hvad gør jeg. I byggemarkederne er der ofte en SAE 30 til plæneklipperen. Kan den bruges?
    mvh
    Per

  4. julegaard siger:

    Hej Per,
    Du kan bruge de fleste SAE 30 olier, herunder også de såkaldte ‘plæneklipperolier’.
    Se efter på etiketten, at der f.eks. står singlegrad og/eller SAE 30. Ikke noget med betegnelsen ‘W’i SAE graden.
    Hvis du googler ‘SAE 30’ vil du få mange hit på ‘plæneklipperolie’.
    Som dobbeltcheck kan du også kigge på API betegnelsen som vil være noget i retning af API CD/SF. Jo lavere kvalitet jo bedre for en Nimbus.
    Se dette indlæg med forklaring på API betegnelser.
    mvh

  5. Niels siger:

    Hej – har en Opel Kadett B 1.1 1973. Den “drikker” olien men laver ikke olierøg fra udstødningen. Bruger en moderne 10-40 olie. Har fået at vide at jeg skal bruge en mineralsk tyk olie, hvilken slags ?? ?? Tak 🙂 Niels

  6. julegaard siger:

    Hej Niels,
    Denne model var foreskrevet SAE 10W-30, så den anvendte motorolie SAE 10W-40 burde holde olieforbruget nede. Nu skriver du ikke hvor meget olieforbruget er, men kommer det over 1 liter pr. 1.000 km kan løsningen være at gå endnu højere op i viskositet.
    Hvis du kan finde en motorolie med viskositeten SAE 15W-50 eller SAE 20W-50 vil det være en mulighed. De kan dog være lidt tykke en kold vintermorgen så motoren kan være noget sej at hive i gang. Det kan løses ved at bruge en motorolie med SAE 10W-50, men så bliver den syntetisk, men det skulle ikke være noget problem da pakningsmaterialer er forholdsvis ‘moderne’.
    mvh.

  7. Tim olesen siger:

    Hej jeg har en Chevrolet Grand master 6cyl fra 1938.hvilken motor olie samt græs og bagtøj olie skal jeg bruge til den.mvh tim

  8. julegaard siger:

    Den er fra bilens barndom hvor det typisk var: 30 – 80 – 90
    SAE 30 til motoren – SAE 80 til gearkassen – SAE 90 til bagtøj.
    Til motoren kan godt bruges SAE 15W-40 med API SG eller SH.
    Gearolie skal være af kvalitet API GL-4 – bagtøj API GL-5

Skriv et svar