Spørgsmål:
Jeg har en Audi A4 med pumpe-dyse TDI motor, hvor står foreskrevet, at den selvfølgelig skal have en 505.01 olie, da den er udviklet til PD motorer, og kan stå for det høje tryk. Men når man spørger f.eks Thansen om en olie, ville de bare give mig en Castrol 0W-30 olie uden 505.01 spec. påskrevet, og i den forbindelse er specifikationen vel heller ikke opfyldt.
Mange venner skifter dyser i deres PD -TDI biler før 220.000km = 30.000,- kr. Fordi at de kører med 0W-30 eller anden longlife olie.
Hvad er din mening om 505.01 kontra anden type olie til pumpedyse-bilerne …?

Svar:
Da specifikationen VW 505.01 kom frem omkring år 2000 var den det højeste kvalitetsniveau til dieselmotorer for personbiler. Siden da er der løbet meget vand i åen (eller fyldt meget olie på), og nye specifikationer er kommet til.

VAG står for at have udgivet nogle af de skrappeste krav til motorolier, og deres seneste norm VW 504.00/507.00 repræsenterer stadig en specifikation, hvor overliggeren er sat højt. VW 504.00 er tiltænkt benzinmotorer mens VW 507.00 er tiltænkt dieselmotorer, men de to normer skrives som regel altid sammen eftersom motorolier til personbiler i dag skal være tiltænkt både benzin- og dieselmotorer.

I det materiale jeg har adgang til kan VW 507.00 generelt anvendes til erstatning for VW 505.01. Hvis der skal være et forbehold mod at gøre det, skal motorens olieforbrug tages i betragtning. VW 505.01 er defineret som SAE 5W-40 mens VW 507.00 er defineret som SAE 5W-30, og ved at påfylde VW 507.00 (SAE 5W-30) i stedet for VW 505.01 (SAE 5W-40) kan man risikere at olieforbruget stiger. Olieforbruget bør ikke overstige 2,0 liter pr. 10.000 km. Ved at påfylde VW 507.00 i stedet for VW 505.01 vil det være muligt at opnå en brændstofbesparelse på 1-2 % samt bedre beskyttelse af motoren mod slid og afsætninger.

Typen af brændstofsystem har ikke nogen direkte sammenhæng med typen af motorolie at gøre. At VAG har introduceret VW 505.01 ifm. introduktionen af pumpedysemotoren skal ses i det sammenhæng, at motorkonstruktionen havde et større kW/kubik-forhold som fordrede bedre motoroliekvalitet end hvad markedet generelt tilbudte dengang. Dine venners oplevelse med fremskredet skift af pumpedyser skal tillægges andre årsager end valg af motorolie. Afslutningsvis vil jeg lige kommentere, at 0W-30 er en noget dyr løsning som erstatning for VW 505.01.

mvh

 

Skriv et svar

Kan du regne det ud er du sikkert ikke en robot. Desværre nødvendigt for at undgå spam *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.