I 2008 opdaterede ACEA deres motorolie klassifikation, og for de fleste mennesker er dette sket uden den mindste opmærksomhed, selvom det var en væsentlig opdatering som betød, at der er kommet væsentligt bedre motorolier på markedet. Selv indenfor relevante brancher har der været meget lidt promovering omkring det, og de fleste mekanikere/bilværksteder vil næppe skænke det en tanke, at de nu påfylder væsentligt bedre produkter på deres kunders biler end før – og det til den selv samme pris som tidligere.

Den bedste måde, der kan vises forskellen mellem ACEA 2008 og den forrige væsentlige opdatering ACEA 2004, er ved hjælp af et spindelvævsdiagram, hvor kan vises sammenligning af  egenskaber som har betydning for motorolier:

  • Sodfortykkelse (Soot thickening)
  • Slidbeskyttelse (Wear)
  • Slamdannelse (Sludge)
  • Stempelafsætninger (Piston deposits)
  • Iltnings fortykkelse (Oxidative thickening)
  • Brændstoføkonomi (Fuel economy)
  • Efterbehandlingsudstyr forenelighed (Aftertreatment compatibility)

Større værdi på aksen betyder bedre evne til at håndtere egenskaben, og derved jo større areal som dækkes desto bedre er resultatet og klassifikationens præstation.
I dette tilfælde sammenlignes mellem ACEA A3/B4-04 og ACEA A3/B4-08, hvilket er en rigtig god oliekvalitet til de fleste biler, hvor der ikke er monteret et dieselpartikelfilter.

Sammenligning af ACEA A3/B4

Sammenligning af præstation mellem ACEA A3/B4-08 og ACEA A3/B4-04

(Tak til Lubrizol for at stille dette fremragende stykke sammenlignings værktøj til rådighed. Desværre kræver det godkendt adgang, at kunne gøre brug af det, og det gives fortrinsvis til deres kunder indenfor oliebranchen.)

Som det kan ses af billedet dækker ACEA A3/B4-08 et areal (det blå) som er væsentligt større end arealet for ACEA A3/B3-04 (det gule), og dette er generelt billedet for alle ACEA klassifikationer fra 2008. Der er en link til ACEA 2008 klassifikationen her.

Opgradering af ACEA til det nye niveau i 2008 skyldes bilfabrikanternes fortsatte udvikling af deres motorer til at være mindre forurenende, give bedre brændstoføkonomi, have længere driftssikkerhed osv., hvortil der kræves motorolier med et bedre præstationsniveau end tidligere. Desuden vil de testmotorer og andet testudstyr som indgår i ACEA klassifikationerne også på et tidspunkt være forældede, hvorfor det kan være nødvendigt at udskifte dem med mere tidssvarende udgaver, hvilket igen bevirker en opgradering af normerne.

Ændringerne med de anvendte test i ACEA gør også, at det ikke umiddelbart altid er nemt at sammenligne krav og resultater i de forskellige årstal for ACEA udgivelser. Derfor anbefaler ACEA også, at en anbefaling til en bestemt oliesekvens overfor den almindelige forbruger alene bør ske ved henvisning til et bogstav-/talkombination uden angivelse af et årstal, og at det kun er indenfor industrien, at et årstal skal påhæftes for at kunne identificere året for udgivelsen og klassifikationens præstationsniveau.

Det betyder dog, at den almindelige forbruger aldrig kommer til at opdage, at der er sket en væsentlig kvalitetsforøgelse for ACEA normerne fra 2004/07 til 2008, og heller ikke kommer til at opdage, at der er en risiko for at hælde en ringere kvalitet på sin nye bil såfremt der bliver købt motorolie af ældre dato, da der kan stå ens ACEA sekvens som f.eks A3/B4 på oliedunkens etiket uanset produktionstidspunkt.

Nu er det heldigvis sådan, at det meget sjældent er pga. oliens kvalitet, at en motor havarerer, men alligevel er det besynderligt, at ACEA ikke gøre mere for at fremhæve kvalitetsforskellene når det nu er indbygget i systemet.

Tags: ,

Skriv et svar

Kan du regne det ud er du sikkert ikke en robot. Desværre nødvendigt for at undgå spam *